כותרת
> C;
1/1

חג קורבן שמח

קרא/י עוד

האסיפה הכללית השנתית של האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית לשנת 2021

קרא/י עוד

האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית רואה בדאגה רבה פגיעה בעיתונאים

קרא/י עוד

מיצב "בית הבובות"- גלריה טובה אוסמן 29.7.2021-02.07.2021

קרא/י עוד

הופעת הסימורג- גלריה טובה אוסמן 29.7.2021-02.07.2021

קרא/י עוד

עבדאללה שוורץ: פוליטיקלי קורקט

קומדיה עכשווית ואקטואלית, "עבדאללה שוורץ", אשר עוסקת ביחסי יהודים וערבים, בחילוניות מול אמונה וביחסי-זוגיות בין המינים, מועלית שוב בתיאטרון בית לסין בימים אלו, לאחר פסק-זמן ארוך בשל מגיפת הקורונה.

מאת: מאיר חוטקובסקי

ראיתי את ההצגה "עבדאללה שוורץ", על-פי מחזה שאותו כתב הסטנדאפיסט רמי ורד (בימוי: רוני פינקוביץ'), לפני שנתיים. היא הייתה אקטואלית אז, ואין כמוה אקטואלית כיום, לאחר האירועים האחרונים, שחווינו בעת מבצע/מלחמת "שומר החומות", של התנגשויות אלימות בין ערבים ויהודים מקומיים. המחזה נוגע בנושאים מאוד רגישים: גזענות, יחסי יהודים-ערבים, חילוניות מול אמונה ויחסי-זוגיות בין המינים.

העלילה מתרחשת בהתנחלות מעבר לקו-הירוק, והמוטו של ההצגה הוא איבוד/החלפת זהויות- כאן של אב בערב חתונת בתו, כשהמצב הבלתי-רגיל גורם הלם לסביבתו הקרובה, שאינה יודעת כיצד עליה לנהוג.

בסיום ההצגה נערך שיח בהשתתפות המחזאי והשחקנים הראשיים, והתנהל דיון בינם לבין הקהל, שמטרתו הייתה לקבוע אם המחזה הוא פוליטי, אם-לאו. לא הייתה תמימות-דעים. אבי קושניר, המגלם את דמותו של אבי-הכלה, טען ש"המחזה לא פוליטי. אם מדברים ערבית- אז זה פוליטי? ואם אדבר אידיש- זה פוליטי?". אב-הכלה המתנחל, שבנו הוא תמצית הגזענות, אינו מהסס לשכור עובד ערבי בשל היותו זול פי-כמה מעובד יהודי, ומנסה בלא-הצלחה להסתיר את זהותו הפלסטינית מקצין-הביטחון של היישוב. מוסיף קושניר: "אני חושב, שההצגה הזאת, (ואני כל-כך אוהב אותה, וכל-כך שמח להשתתף בה), פשוט מראה לנו הקצנה של החיים שכולנו חיים בשבועות האחרונים מאוד; שכל מי ששונה מאתנו- פחות טוב. זה לא פוליטיקה!"

גם ענת וקסמן, המגלמת את אם-הכלה, מתלבטת וסבורה, כי המחזה אינו פוליטי. "אני צריכה לחשוב. אני לא יודעת. אני עובדת אינסטינקטיבית לפי מה שכתוב", היא מבהירה. "אני לא חושבת אפילו על הערבית. אני חושבת על המוזרות, שבעלי (במחזה) נהייה מישהו אחר, מדבר בשפה זרה,

ומתנהג שונה מבעלי. לכן זה לא פוליטי."

"זה לא משהו נדיר", השיב רמי ורד לוקסמן. "רוב הגברים בגיל הזה מתחילים להתנהג כך. זה לא משהו לא-רגיל. גברים בגיל 68 במכנסיים קצרים, האשכים בחוץ, עושים קוקו, ונהיים אידיוטים לגמרי. לא כולם, אבל חלק. זה לא הבן-אדם שהאשה התחתנה אתו."

צופים בקהל, שלקחו חלק בדיון, טענו שהמחזה כן פוליטי. אחד הצופים התריס נגד קושניר: "אתה מדבר כמו פוליטיקאי, ואתה מנסה לשכנע אותנו שאינך פוליטיקאי." השיב לו קושניר: "לא, לא. הפוליטיקאים מנסים לדבר כמונו. אנחנו לא מדברים כמוהם. אני מדבר כמו בן-אדם. שמע, אני שחקן ומן-הסתם מלים הן המקצוע שלי. הלוואי שהם (הפוליטיקאים) היו יכולים לדבר באופן שנבין מה הם אומרים."

הדעות חלוקות. למהדרין, שבכל-זאת מוצאים קצות-חוט הנוגעים בפוליטיקה המקומית- יש לורד תשובה להם: "זה בעצם כלום להפוך את המחזה לערבי- האב הערבי הופך ליהודי, ומציגים את המחזה באלכסנדרייה שבמצרים."

סיכם את הדיון צופה מהקהל: "המחזאי נגע בנקודות רגישות בחן ובטעם, ומחיאות-הכפיים בסיום ההצגה היו אמיתיות. ובאו מהלב".

עוצב ונבנה ע"י יאלו עיצוב ובניית אתרים