כותרת
> C;
1/1

תערוכה חדשה "שלושה בדיבור אחד"

קרא/י עוד

סיור עיתונאים לגליל העליון בתאריכים 9-11.11.2021

חברי האיגוד- התגייסותכם הדחופה לקבלת פרסומים ליומן

ערוץ הטלוויזיה הקהילתית בסכנת הכחדה!

קרא/י עוד

על פלאפל ברוטרדם

רשמים של תייר מזדמן, קיץ 2021.

סבל בעל כורחו

לבקר ברוטרדם למשך 5-4 ימים זה כמו לטוס מעל יער ולנסות לספור את העצים. האמת היא, שזה לא היה טיול, וגם לא חופשה. יצאתי לדרך עם בתי תמי, סטודנטית ב"בצלאל", שהגיעה ללמוד סמסטר אחד באקדמיה "וילאם דה קונינג", דרך תוכנית חילופי סטודנטים. הגעתי לסייע לה למצוא מקום מגורים, להתעסק עם ביורוקרטיה, ולשמש כסבל בסחיבת שתי מזוודות מלאות בגדים (קיץ-סתיו-חורף). מלבד זאת, יש לי גם חבר ותיק, שמתגורר בעיר יחד עם בתו, וזו הייתה הזדמנות לבקרו וגם להיעזר בו במידת-הצורך.

מאת: ניקי דוידוב (כתיבה וצילומים)

תחנה אוונגרדית

התקופה- מגיפת הקורונה (אוגוסט 2021). המטוס ריק ברובו, ולאחר חמש שעות-טיסה נחתנו באמסטרדם. שדה-התעופה מודרני ומשוכלל. לאחר בקרת הדרכונים ירדנו לרציפי הרכבת, הממוקמים מתחת לטרמינל, ותוך שעה הגענו לרוטרדם. ביציאה מהתחנה המרכזית מצאנו את עצמנו בעיר מודרנית וחדשה. התחנה היא בניין מרשים בעל ארכיטקטורה אוונגרדית. כל מה שנגלה מסביבי היה שונה מהשקפתי ומדעתי על צפון-אירופה.

אופנים- כלי-התחבורה הנפוץ

בשנת 1940 הופצצה רוטרדם באכזריות בידי מטוסים גרמניים. לאחר המלחמה נבנתה העיר מחדש, ויש בה גורדי-שחקים, שדרות רחבות ומסלולי-אופניים. האופניים הם כלי-התחבורה המרכזי של ההולנדים. מבוגרים, צעירים, ילדים- כולם רוכבים על אופניים. בנוסף לכך, התחבורה הציבורית מסודרת להפליא. יש רכבות תחתיות, אוטובוסים, חשמליות ומעבורות, המשמשות למרחקים ארוכים. מותר לעלות עם האופניים לכל אמצעי-התחבורה וגם לשכור אופניים מתחנת המטרו. הגשם לא פסק מרדת במשך שלושה ימים בזמן הקצר שבילינו כאן ביחד, אנוכי ובתי. הגשם כאן אינו דומה לגשם בישראל. הטיפות קטנות, והוא בלתי-פוסק. זה לא מונע מהמקומיים לרכוב על אופניהם, חלקם אפילו ללא מעילים וכובעים.

מגורים בסירות ובקוביות

בנוסף לאופניים, ל'רוטרדמים' רבים יש סירה, סירת-מנוע או ספינת-נהר קטנה. חלקם אף גרים בסירות האלו, שעוגנות באחד המזחים באינספור התעלות של העיר. רוטרדם היא הנמל הגדול ביותר באירופה, והשני בגודלו בעולם (לאחר נמל סינגפור), על-אף שהעיר לא ממש נמצאת על החוף. תעלה עמוקה מחברת בין הדלתא של שלושת הנהרות ריין, מאס וסכלדה והעיר. התושבים קוראים לזה בגאווה "נתיב המים החדש", אם-כי הוא לא כל-כך חדש. הרעיון לבנות אותו מתוארך למאה ה-18. התעלה עצמה נחפרה מאה שנה מאוחר-יותר. פעולות השיפור והתחזוקה נמשכות עד היום. גאווה נוספת היא הגשר התלוי ארסמוס, שהוא עורק-כבישים המחבר בין שתי הגדות של נתיב-המים. הוא נקרא "ברבור", בשל צורתו ובשל צבעו הלבן. קיים מקום נוסף מדהים ברוטרדם, שחובה לראותו. שם האדריכלות המודרנית נהפכת לתופעה אוונגרדית: "בתי-קוביות" הוא בניין-מגורים העשוי מקוביות שכאילו נזרקו לרחוב. דירותיו המוזרות מאוכלסות, למעט אחת, שמתפקדת כמעין מוזיאון ופתוחה לצפייה בעבור הקהל הסקרן. קשה לתאר במילים את הרושם, שהיצירה הזאת מותירה על הצופה. האדריכל שיצר את המבנה הוא הולנדי מאמסטרדם, ושמו פיט בלום.

שימור העבר

איזה אושר חווינו למצוא שכונות ותיקות, שניצלו מההפצצה, ושמרו על האווירה ועל ההיסטוריה של העיר הזאת. דוגמא טובה היא דלפשוואן, שם נמצאת כנסיית האבות העולים. משם, במהלך המאה ה-17, לאחר קבלת הברכה, הפליגו המתיישבים הראשונים לעולם החדש- אמריקה. בצמוד לשכונה נמצא רחוב וויט דה ויט

Witte de withstraat)(, מדרחוב מלא ברים ומסעדות. אחד מהם אף נקרא "תל-אביב".

"דה פלאפל"

ברוטרדם פגשנו יהודים וישראלים רבים, שחיים, עובדים, או לומדים שם. באחד הימים, בצהריים, קלטה עינינו שלט, שעליו כתוב "דה פלאפל". החלטנו לבדוק את הפלאפל ההולנדי. התיישבנו, והזמנתי באנגלית שתי מנות. שמעתי את האשה הצעירה מבין שתי עובדות המסעדה מדברת עברית עם המבוגרת יותר, בזמן שטיגנה את הכדורים. מיד ניגשתי אליה. התוודעתי לפניה, ואמרתי לה בעברית: "אם-כן, תכיני לנו כמו בירושלים, כדי שיהיה לנו טעים יותר." עינת (כפי שלמדנו) חייכה ואמרה: "אתה יודע שרחל (האשה האחרת) ידעה מהרגע שנכנסתם, שאתם ישראלים?." התברר, שרחל ידועה מאוד בפלאפל שלה, והמסעדה שלה היא מרכז לישראלים ברוטרדם. בתי קיבלה שמות, מספרי-טלפון, כתובות ועצות יקרות מפז מרחל. דיברנו, צחקנו על מזג-האוויר ועל הגשם הבלתי-פוסק, ונפרדנו עד לפעם הבאה, כשאנחנו שבעים ומרוצים.